Var finns hiphop kulturen? Var är Harlem?

2 Nov

Ibland är jag så sjukt trött på hiphop. Jag växte upp med grupper som Public Enemy, De la soul, Tribe called Quest, Jungle Brothers, Wu-Tang, Gang Starr m.fl. Idag är hiphop mest någon form av meningslös pop-musik tjänstgörandes som reklampelare åt olika företag. Sedan MTV lade ner sig själv som musikkanal, har hiphop musiken gått från att vara en rebellisk och utstött konstform, till att skapa egna skivbolag (Def Jam), till egna tv-program (YO!), till Puff Daddy och rent popkommersiellt skräp.

Men idag har musiken nått ett intressant läge, där med hjälp av mp3-formatet och internet, okända artister kan få miljontals spelningar på youtube och göra sig ett namn utan skivbolag. Detta öppnar upp för ljud som gangstrarna och slavdrivarna på skivbolagen aldrig hade pressat fram tidigare. När jag nu satt och var trött på hiphop en förmiddag, stötte jag på en video med ASAP Rocky från Harlem (hans youtubekanal har 800,000 visningar). Hela hans senaste album går att ladda ner från hans hemsida. På sin Facebook-sida presenterar sig ASAP Rocky med ”F*ck The Money, F*ck The Fame, this is real life…an insight to my trill life”. Helt i min smak. Rocky är en version av hans riktiga namn, Rakim, som han fått efter rapparen Rakim. Bara en sån sak.

Lämna en kommentar